یک دعوت اندیشیدن هنر انسان است
| ||
حضرت علی (ع)در نهج البلاغه میفرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» / «ارزش هر انسانی به اندازهی چیزی است که دوست میدارد». دلایلی برای سقوط همه ی حکومت ها بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید در گنج حکیم برای خواندن این مطالب ابتدا باید چند اصل مهم را پذیرفته باشی.این اصول اثبات شدنی هستند ولی اینجا محل اثباتش نیست. اصل اول : خداوند یگانه ای هست. اصل دوم:قرآن از طرف خداوند و به وسیله ی جبرائیل بر پیامبر(ص)نازل شده است.(شعرا/192-195) اصل سوم:با توجه به آیات قرآن خداوند بر کار خود مسلط و پیروز است.(یوسف/21) اصل چهارم: خداوند مخلوقات را بر اساس قوانین غیر قابل تبدیل و تغییر آفریده است.(فاطر/43)و قرآن کلیات همین قوانین و قواعد را برای تکامل انسان بیان نموده است.(آل عمران/137). انسان آنچه را به عنوان کشفیات علمی معرفی می کند اگر صحیح باشد و علم محسوب شود در حقیقت کشف گوشه ای از سنت های الهی است. مثلا نیوتن از افتادن سیب کشف کرد نیروی کششی در زمین هست که آن را جاذبه ی زمین نامید.این جاذبه خواست خداست .قانون باری تعالاست، انسان آن را کشف نمود،آن را ابداع ننموده است .به نظر شما انسان چه چیزی را ابداع کرده است؟یعنی خارج از سنت الهی چیزی را اختراع نموده است؟ اصل پنجم: آنچه در قرآن است شفا و رحمت برای مومنین می باشد.(اسرا/82) حالا برویم سراغ موضوع خودمان.سوال این است که حکومت ها چه زمانی سقوط می کند؟ پاسخ این است که اضمحلال حکومت ها به عواملی بستگی دارد که آنها را سنن الهی می نامیم.در اینجا نگاه گذرا و تیتروار به برخی از این عوامل داریم.بررسی بیشتر را به خود شما واگذار می کنیم: 1) رواج ظلم و تجاوز:این که ظلم چیست و ظالم کیست و نتیجه ی آن چیست ،مباحث مفصلی دارد که ما به همین استدلال منطقی در قرآن اکتفا می کنیم: هر كه از حدود و قوانين خداوند متعال تعدى يا تجاوز نماید، ظالم است . (بقره/ 229) ما فرعون و لشكرش را به خاطر ظلم و ستم شان نابود کردیم .( قصص/40) در نتیجه: ظالمان نابود شدنی هستند. (انعام/47) پس حکومتی که از دستورات الهی خارج شود راه ظلم و ستم را طی کرده است و ظلم و ستم زمینه ی سقوط هر حکومتی را فراهم می کند. 2) دنياگرايى سران امت: خداوند این گروه را با عناوینی چون ملا و مترف معرفی می کند .کسی که دچار دنیا طلبی شد خود را از مردم جدا می داند.به مردم فخر می فروشد و سرکشی می کند.سرکشی آغاز نابودی است.این ویژگی در ذات انسان است.استدلال ساده اش این می شود: همانا انسان حتما سركشى مى كند، اگر خوشتن را بی نیاز(مرفه) دانست . (علق/ 7-6) چه بسیار قریه ها که به خاطر خو کردن به رفاه و فساد برانداختیم.(قصص/33) در نتیجه:رفاه و دنیاگرایی سران یک کشور باعث نابودی آنها می شود. 3) فقر و تهيدستى و نادیده گرفتن حقوق مردم: بطور کلی فقر و تهيدستى باعث بريدن مردم از نظام حكومتى و افزایش نفرت از حکومت می شود.گاهی اثر این جدایی در درون آتش نابودی را شعله ور می کند به گونه ای که حتی اگر در فکر حق تهیدستان را نادیده بگیری نتیجه اش نابودی است.( قلم/ 25- 17) گاهی تهیدستان بر علیه حکومت اقدام می کنند .همیشه این فقرا بودند که با پیامبران بر علیه نظام موجود زمانشان همراه شدند.( هود /27)در نتیجه وجود طبقه ای تهیدست در جامعه خود که حقوقشان نادیده گرفته می شود خود زمینه ی سقوط یک حکومت است. اجازه دهید بقیه ی سنن الهی را فقط نام ببرم: عدم پيروى از رهبران الهی جامعه*تفرقه و اختلاف*استبداد راءى و خود کامگی*ترك جهاد*بی عدالتی*خوش گذرانی و عیش و نوش*عبرت نگرفت از سرنوشت گذشتگان*برخورد ناشايسته با مردم*جلوگيرى از حق و گرايش به باطل*فشار اقتصادی بر مردم*دور شدن از رحمت خدا *و... اما یک سنت الهی بر همه ی این سنن تفوق دارد و آن این است که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر این که آن قوم آنچه مربوط به آنهاست را خودشان تغییر دهند.(رعد/13) ملتی که خود راه حق را رها کرده و در مسیر گام های شیطان قدم بر می دارد، نمی تواند مانع قدرت نمایی حاکمان شیطان صفت شود.ملتی که ظلم پذیراست نمی تواند خود را از یوق حکومت ظالم برهاند.ملتی که هدفش دنیا طلبی است ،نمی تواند خود را از حاکمیت مترفین و ثروتمندان دور کند و ... .پس اراده ی یک ملت نقش اساسی در سرنوشت حاکمیت آن کشور دارد.این سنت الهی است. [ ۱۳۹۰/۰۹/۲۳ ] [ ] [ یک دعوت ]
|
||
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |